torsdag 25. oktober 2012

Smart frysing av elgkjøtt...

For en liten stund tilbake kjøpte vi en halv elg :-) Og i den forbindelse tenkte jeg dele med dere hvordan jeg pakker bort det oppmalte elgkjøttet. Vi fikk veldig mange kilo, så det tok sin tid å pakke bort.... Men det er verdt det den dagen det skal brukes ;-)


Det en trenger er en kjøkkenvekt,
poser i to forskjellige størrelser og farger (jeg bruker disse)
og en tusj til å merke posene med.

Det jeg gjør er å velge ut 2 vekttall, et tall for hver størrelse/farge på posene. Denne gangen ble det 400gram på den lille og 600gram på den store. Har dere ofte besøk eller er flere til middag kan dere fylle den store med mer.


Etter at poser er fylt med riktig antall gram, klemmer du luften ut av posen, lukker den nesten igjen og klemmer kjøttet flatt slik at det blir en firkantet flat "kake". Så lukker du posen helt.


Det fine med å gjøre dette er at de blir enkle å stable i fryserer, du ser lett hvor mye kjøtt det er i posen og det beste er at kjøttet tiner på "null komma niks" når du tar det ut av fryseren. For oss som ikke har micro er dette helt supert!!

Jeg bruker å merke posene utenpå også, men har du bare kjøttdeig i disse posene og husker hvilken vekt du har i hver størrelse, er ikke dette nødvendig.


Håper dere liker ideen og synes den er like fantastisk som jeg synes ;-)

Linn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar