tirsdag 30. oktober 2012

Halloween-gresskar...

Hei!

I morgen feirer den katolske kirke allehelgensdag / halloween. (Den norske kirke feirer den på første søndag i november).
Og venter du innrykk av utkledde barn på jakt etter godter passer det supert å pynte opp på trappen med et gresskar eller fler. Her kan dere se hvordan jeg bruker å lage mine halloween-gresskar :-)











Start med å skjære en "ring" rundt stilken, med litt skrående vinkel på kniven. Dette skal bli lokket på lykten og for at det ikke skal falle oppi er det viktig at sidene skråner innover. Husk at gresskaret er hardt... og vi vil ikke at dere skal miste noen fingre :-)

Slik ser det ut når du tar av "lokket"
Nå begynner den virkelige "jobben" som er å skrape ut alt kjøttet langs kanten på gresskaret. La det stå igjen ca. 2cm med kjøtt hele veien rundt. Til denne jobben bruker jeg en solid spiseskje som jeg skraper langs gresskarets innervegg. Steinene og fibrene kan du kaste, men ta vare på kjøttet og lag noe godt med det. Du kan for eksempel lage disse gode muffinsene.


Når du er ferdig med utskrapingen er det tid for å bli fantasifull.... Da skal det tegnes ansikt eller mønstre på gresskaret. Dette skal etterpå skjæres ut, så ha det i bakhodet når du tegner :-)
Til å skjære ut nesebor og utluftingshull på lokket bruker jeg en eplekjerne-stikker...


Nå er det bare å finne fram et stearinlys eller te-lys som du kan sette inni gresskaret, sette det på trappa og vente på at mørke skal komme :-)

Slik ser det ut om dagen....
....og slik om natten når mørket har kommet...
Her kan dere se luftehullene jeg har laget i lokket...
Jeg synes dette er både dekorativt og veldig morsomt å lage. Håper ungene som kommer på døra synes det er gøy også.....og ikke for skummelt...Ahahahaha!!! (det skulle være ond latter :-))

Ønsker dere alle en god allehelgensdag i morgen og lykke til til dere som skal lage gresskar-lykter!

Linn






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar